Профил на българския потребител: Традиционалист, за когото цената е определяща

Масовият български потребител е традиционалист, за когото цената е определяща при избора на хранителни продукти. Този профил очертаха участниците във втория панел „Нови потребителски нагласи” на форума „Отговорни потребители”, който списание „Мениджър” организира за четвърта година. Българските стоки или вносните са предпочитани от потребителите? Отговор на този въпрос дава проучване на Нилсен Адмосфер България, представено от Юлия Григорова, Head of Client Services в компанията (на сн.вдясно). То е изготвено специално за форума.

 

То сочи, че за 65% от българите изгодните цени са определящи в този избор. Само 10% от запитаните държат храните да са с органичен произход. Повечето анкетирани (49%) считат, че поскъпването е вследствие на спекула или се дължи на увеличението на цената на горивата. За 46% от българите причината е цената на електроенергията, а само 33% считат за причина войната в Украйна. Почти половината от запитаните (47 на сто) считат, че цените ще се нормализират след повече от 1 година, а само малка част са оптимисти (19%) и смятат, че това ще стане до края на годината.

Пандемията от COVID-19 превърна цитрусовите плодове в целогодишна храна за българите, според Васил Василев, директор "Свежи храни" в Kaufland България, който очерта тенденции в предпочитанията на потребителите. Търсенето им се е увеличило с 15% през последните две години, както и на екзотичните папая и манго  - с 12 на сто, и на зеленчуци, като аспержи, брюкселско зеле и селъри – с 20 на сто. Също с толкова е нараснал интересът и към биохраните, допълни Василев. Според него се очертават няколко тенденции: бананът е най-купуваният продукт, за сметка на крушите – заради ограниченото им производство; увеличено търсене на нетретирани плодове и зеленчуци.

По отношение на млечните продукти, колбасите и хляба българинът е традиционалист, категоричен е мениджърът от Kaufland България. Фокусът, според него, е към качествени и тип фермерски млечни продукти, както и към тези с високо съдържание на протеини, а при колбасите търсенето е към обичайните по вкус луканка и шпеков салам. Очертават се три тенденции при консумацията на хляб – търси се тип занаятчийски с квас; продукти с големината на една хапка и по възможност току-що извадени от фурната. 80% от търсенето през последните 5 години е към здравословни продукти с ниско съдържание на глутен; 50% - към ръчно приготвен хляб, и 30% - лаваш и тортила.

Българинът е заклет консуматор на свинско месо, но гурме културата все повече налага включването на говеждо месо на трапезата, както и на пуешко, патешко и дивеч, интерес към говежди бургери и стекове, както продукти, преминали през предварителна подготовка.

Бипродуктите увеличават присъствие си в търговските вериги и фермерски пазари по две причини, според Мая Герасимова, маркетинг мениджър на Smart Organic. Първата е, че ако допреди 10 г. разликата биохраните са били два пъти по-скъпи от конвенционалните – при 30% разлика в Европа, то сега тази ножица в цените се свива. Втората причина е драстичното увеличение на биопродукти на щандовете на големите ритейл вериги. „Работим в посока тези 10% потребители, както показа анкетата на Нилсен, да се увеличат”, увери Герасимова.

Нивото на потребителската култура се увеличи – българинът търси качествен, стабилен и безопасен продукт, сподели д-р Александрина Борисова, началник отдел в Дирекция „Контрол на храните“ към Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ). Тя призова осигуряването на храна да бъде от регистрирани обекти, а не от нерегламентирани обекти.

Ексклузивен партньор на форума е: Кауфланд България

Четвърти годишен форум „Отговорни производители се провежда с подкрепата на: Българска банка за развитиеКенарСдружение „Храни и напитки България“

Медийни партньори: Българска национална телевизияdir.bgBloombergTVdnes.bg

Календар - Август 2022

Пон.
Вт.
Ср.
Четв.
Пет.
Съб.
Нед.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31